Höstens sista #socmus fredagen 6/12 kl 13–15

 

fb_socmus

Nu på fredag 6 december 2013 kl 13–15 är det dags för höstens sista #socmus! Temat är Mäta framgång i sociala medier. Vi diskuterar vikten av att mäta insatserna i sociala medier och närmare bestämt:

Vilka parametrar ska vi mäta?

Till exempel: Antal följare, antal inlägg, demografi, räckvidd, engagemang, omvandlingar, beröringspunkter, längd på dialog (när ebbar den ut), hur vi står oss gentemot konkurrenter (benchmarking). Specifika mål, som till exempel ökat antal besökare i museet, ökat antal biljetter sålda till evenemang, etc.

Hur ofta ska vi mäta?

Hur ofta vill  ledningen ha rapporter? Hur ofta är det lämpligt att mäta de olika parametrarna? Hur mycket resurser har vi för mätning?

Med vilka verktyg ska vi mäta?

De största kanalerna (Twitter, Facebook, Instagram) kan mäta följare. Med Facebook kan vi studera demografiska data (ålder, kön, ort). Med Statigr.am kan man följa upp Instagram. Hur genomför vi benchmarking? Med vem ska vi jämföra oss?

Välkommen att delta i diskussionen genom att följa hashtaggen #socmus på fredag kl 13-15!

#socmus är en twitterdiskussion om sociala medier och museer. Under hashtaggen #socmus diskuterar vi fritt kring aktuella frågeställningar i museisektorn. Har du frågor? Tweeta till oss som ordnar: @IdeK_SE@AronAmbrosiani @hakfar , @kajsahartig och@Reimfelt.

1 Comment

  1. Hej
    Intressant med frågor om vad spm ska mätas på sociala medier. En fundering: att bli följare tror jag är en engångshandling och visar då kanske hur många som är positivt inställda, men det mäter ingen förändring? Att sluta följa? Hur ofta och varför väljer man att sluta?

    Frekvensen av nya följare visar, tror jag ,hur en viss aktivitet på just Twitter, slagit ut.

    Ted

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>