– Ett museum består av de historier som sätter föremålen i en kontext, gör dem levande och ger dig en känslomässig upplevelse. Det kräver inte nödvändigtvis en fysisk byggnad som du kan besöka.

I en värld där konkurrensen ökar i de digitala kanalerna, och kraven på att skapa mer innehåll växer, börjar museer undersöka vad som verkligen skapar värde för publiken, användarna och besökarna.

Johan Belin, Creative Director på Dinahmoe.

Johan Belin, Creative Director på Dinahmoe.

Den 15 februari får IdeK besök av Johan Belin, Creative Director på Dinahmoe, som ska prata om berättelser som värdeskapande resurser för museer, och om hur man bör tänka kring val av kanaler för förmedling av berättelser som levandegör föremål och miljöer och som väcker känslor. Vi får också en inblick i interaktiv video och andra metoder att paketera innehåll på ett nytt sätt.

Vi inleder träffen med att lyssna till Johan, därefter följer en öppen diskussion om berättelser och berättande i museer med hjälp av digitala verktyg och kanaler, och om hur museer kan tänka nytt kring värdeskapande insatser såväl i det fysiska rummet som online.

Johan kommer att ge exempel från sitt arbete internationellt bland annat med kunder som Tate Modern, Google Creative Lab, Netflix, Ray Ban, Canada Goose m.fl.

Dag: 15/2, kl. 15.00 – 17.00
Plats: Historiska museet
Kostnad: Gratis, OBS förhandsanmälan krävs!

Anmälan

Tänka nytt kring museiupplevelser