Skärmavbild 2015-03-15 kl. 21.02.17

 

Den 23–26 mars deltar över 1 000 museer från 44 länder i det internationella initiativet #MuseumWeek som i år lockar rekordmånga museer att kommunicera sin verksamhet på Twitter, och uppmuntra till dialog med publiken.  Arbetet med #MuseumWeek leds av ett dussin community managers från franska museer och kulturarvsorganisationer i samarbete med Twitter. #MuseumWeek 2014 engagerade 630 museer över hela Europa. År 2015 är målet dels att engagera museer världen över och dels att än mer uppmuntra  allmänheten att delta i ett annorlunda och roligt evenemang.

Är du osäker på hur du kommer igång på Twitter? Kontakta IdeK så hjälper vi dig: info@idek.se

Anmälan

Anmäl ditt museum här: http://museumweek2015.org/en/

Så här gör du

  • Börja med att förbereda vecka redan idag genom att öva upp din Twitterteknik. Om du inte har ett Twitterkonto starta ett nu
  • Oavsett storleken på ditt museum/din organisation så kan du delta . Allt som krävs är att posta minst en tweet om dagen
  • Gör det mesta av dina mänskliga resurser : personal , besökare , lokala samarbetspartners … alla kan nyttja veckan för att uppmärksamma ditt museum och kultur i allmänhet
  • Få andra att bli involverade: skolor, entusiaster, populära bloggare, lokala eller nationella kändisar
  • Identifiera andra aktörer att engagera och samarbeta med på Twitter, till exempel universitet

7 dagar, 7 teman, 7 hashtags

Måndag 23 mars: #secretsMW

Introducera museet för publiken: Museer och kulturella institutioner från hela världen välkomnar dig till deras vardag och presenterar arbetet bakom kulisserna … och kanske några väl bevarade hemligheter!

Tisdag 24 mars: #souvenirsMW

Aktivera publiken: Dela dina souvenirer och minnen av museibesök: foton, muggar, böcker, vykort, möten och speciella ögonblick!

Onsdag 25 mars: #architectureMW

Berätta museibyggnadernas historia, det arkitektoniska arvet, museernas trädgårdar och omgivningar. Be gärna publiken dela sina bilder av museibyggnader.

Torsdag 26 mars: #inspirationMW

Aktivera publiken: Nu är det publikens tur att skapa och dela för eftervärlden: Konst, vetenskap, historia och etnografi finns överallt omkring oss. Be publiken dela bilder och inlägg på Twitter som kopplar till just ditt museum, t.ex. bilder på naturen, på djur, på lokala byggnader, byggnadshistoria, mode, konst, skulpturer osv.

Fredagen den 27 mars: #familyMW

Med helgen som närmar sig, förbered inför familjebesök eller kommande skolbesök med råd och tips från ditt museum.

Lördag 28 mars: #favMW

Fokusera på publikens favoriter i museet, uppmuntra användandet av bilder och film (Instagram, Vine osv.)  Be publiken dela sina favoriter och dela själv det museet vet publiken uppskattar mest.

Söndag 29 mars: #poseMW

Sista dagen under #MuseumWeek 2015 handlar om kreativitet! Poser, memes eller selfies … det är upp till dig! Dela egna och uppmuntra publiken att delta.

Glöm inte att gilla, kommentera och retweeta publikens bästa inlägg!