Brooklyn museum

Brooklyn museum

 

Facebook är en kanal som används av allt fler museer idag. Precis som med andra digitala kanaler sker regelbundet förändring och utveckling av tjänsterna, och det gäller att hänga med i utvecklingen.

Under 2011 började Facebook förändra utseendet för enskilda användares sidor genom den s.k. tidslinjen, som bland annat gör att man kan skrolla bakåt i användarens inlägg och få en helhetsbild av närvaron på Facebook. Idag har alla enskilda användarsidor fått det nya utseendet och nu är det dags för företagssidor att göras om.

För organisationer som museer innebär det att man har möjlighet att berätta sin historia, som till exempel Brooklyn Museum gör. Det nya utseendet på Facebook-sidor ger företag och organsiationer möjlighet att presentera sig på ett mer estetiskt och framförallt visuellt tilltalande sätt. I sidhuvudet kan man placera en stor bild och bilder i inlägg syns tydligare i flödet.Tidslinjefunktionen öppnar för storytelling.

En viktig förändring med Facebook-sidor är att man nu inte kan använda specialdesignade landningssidor. Dessa har använts av företag för att till exempel skapa kampanjer, arrangera tävlingar eller skapa unikt utseende på landningssidan. Besökarnas första upplevelse av sidan blir istället ett organiskt innehåll och vänners inlägg, till skillnad från de specialdesignade landningssidorna som är mer statiska och som döljer det levande innehållet i flödet.

Specialiserade företag har sålt tjänster som unika landningssidor, men också moduler för kampanjer och specialerbjudanden. Facebook har insett att detta är tjänster de själva kan erbjuda och just nu pågår en betatestning för ett fåtal företag som får testa Facebook Offers, en betaltjänst som man kan använda som ett tillägg för att skapa riktade erbjudanden genom sin Facebook-sida.

Besökarna klickar på ett erbjudande som skapats genom Facebook Offers och uppmanas då att lämna sin e-postadress. Erbjudandet skickas sedan i sin helhet direkt till besökaren via e-post. Förändringarna i Facebook gör att museer tvingas, tydligare än tidigare, integrera tjänsten i sin övergripande marknadsföringsstrategi.

Den sista mars läggs alla Facebook-sidor över i det nya utseendet och till dess är det bra att ha tänkt igenom sidhuvudet och hur övrig information presenteras. Ta gärna en titt på hur andra museer gör.

Lästips

http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/31633/The-Complete-Guide-to-Setting-Up-the-New-Facebook-Page-Design.aspx?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+prt2r-social-media+%28PRT2R+-+Social+Media%29

http://digitalpr.se/2012/02/29/facebook-gar-fran-reklam-till-storytelling-i-nya-premium

http://www.museumnext.org/2010/blog/big-changes-with-facebook-brand-pages

http://blogs.goodold.se/design/2012/02/29/facebook-lanserar-ny-design-for-pages/

http://www.socialmediaexaminer.com/7-new-facebook-changes-impacting-businesses/
/Kajsa Hartig

Vasamuseet

Vasamuseet

 

Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska riksmuseet

 

Nordiska museet

Nordiska museet