evento_bogota_publicidad_redes_sociales

Storytelling i sociala medier – att skapa engagemang och socialt värde i en tid av digitalt brus

Den 27 januari 2015 genomförde IdeK ett frukostseminarium om värdeskapande kommunikation i sociala medier, med fokus på storytelling. Tre föreläsare bjöd på inspirerande insikter för att skapa tilltalande berättelser och engagemang i sociala medier för kulturarvssektorn. Utgångspunkten var att sociala medier i kombination med storytelling är utmärkta redskap för att skapa kvalitativt innehåll som inbjuder till dialog och kunskapsförmedling tillsammans med våra målgrupper. Men också att utveckla hållbara kunskapsnätverk och främja sociala värden genom deltagande och involvering.

Presentation av Abhay Adhikari

Presentation av Johan Lindblom

Prisbelönt viral video från The Guardian ”Three little pigs”

Eliza Anyangwe presenterade arbetet vid The Guardian och visade bl.a. denna video:

Frukostseminariets Twitterflöde

 

Seminariets talare

Eliza Anyangwe – som har arbetat i fem år på The Guardian, två av dem som redaktör för Global Development Professionals Network. Som journalist brinner hon för digitalt berättande, sociala medier och samhällsutveckling. Utanför arbetet är hon involverad i projekt om social rättvisa och kvinnorätt. (engelska) Twitter: @elizatalks

Abhay Adhikari – som driver digitala utvecklingsprogram på flera platser i Europa. Abhay arbetar som konsult tillsammans med mediala, kulturella och statliga organisationer och är handledare för utbildningsprogrammet Digital Identity som nu lanseras i Sverige. (engelska) Twitter: @gopaldass

Johan Lindblom – som är kulturvetare och copywriter samt ledamot i IdeK. Han arbetar som digital kommunikatör i Västarvet – en förvaltning för natur- och kulturarv i Västra Götalandsregionen. Twitter: @johanlindblom

Digital Identity Programme #swedip

Frukostträffen på Historiska museet är också startskottet för lanseringen av utbildningsprogrammet Digital Identity i Sverige. Fyra museer deltar i detta unika utvecklingsprogram för att utforska och definiera nya digitala berättelser för kulturarvet. Utbildningen hålls av Dhyaan Design tillsammans med IdeK. Deltagande organisationer under 2015 är Historiska museet, Tekniska museet, Naturhistoriska Riksmuseet och Stadsmuseet i Stockholm. Planering pågår också för att genomföra utbildningen i Västsverige under andra halvan av 2015.