”Finns de på Facebook och Twitter? Lägger de ut filmer på Youtube och bilder på Flickr? Bloggar de? Har deras besökare möjlighet att kommentera och tipsa vänner om innehållet på sajterna?”

Den 3 november publicerade Svenska Dagbladet en artikel där granskar 100 svenska kulturinstitutioners närvaro i de sociala medierna. De kanaler man i huvudsak tittat närmare på är Facebook, Twitter, Flickr och Youtube.

Artikelförfattaren konstaterar att:

  • 88 av 100 kulturinstitutioner administrerar egna sidor eller grupper. Antalet personer som följer dem där varierar från några hundra till några tusen, med Moderna museet som överlägsen vinnare med över 10700 ”gilla”-markeringar
  • 57 av 100 lägger upp egna filmer på externa videosajter, främst Yotube. Det gäller framför allt landets teatrar, där tre av fyra gör det
  • 27 av 100 kulturinstitutioner representerade med egna profiler, och de flesta av dem har inte skrivit särskilt många tweets (uppdateringar)
  • Endast 8 av 100 delar med sig av bilder på fotosajter som Flickr

Reaktionerna från kulturarvsbranschen har varit ganska sparsam, men några bloggare har kommenterat, bland annat BiblioBuster, Digiala Museer, Ting & Tankar samt Museum Nu.

Läs artikeln: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/nio-av-tio-finns-pa-facebook_5610537.svd