Jim Richardson, SumoIdeK har intervjuat en rad namnkunniga personer och bett dem trendspana för 2011. Först ut är Jim Richardson från designbyrån Sumo i London. Jim Richardson arrangerar konferensen Museum Next som i år äger rum den 26-27 maj i Edinburgh i Skottland.

Vilka var, enligt din mening, de viktigaste/mest inflytelserika trenderna eller teknikerna under 2010?
iPad, XBox Kinect* och Facebook Connect** sticker ut som tre tekniker som förändrar publikens förväntningar på webben. Om människor har tillgång till denna avancerade teknik i hemmet, vad de förväntar de sig inte då av museer och gallerier?

*XBox Kinect är en webbkamera som fångar upp spelarens rörelser och omvandlar det till rörelser i spel. I den motorstyrda apparaten ryms två kameror, ett par mikrofoner och en ir-sensor som gemensamt håller koll på spelaren genom rörelser och genom ansiktsigenkänning. Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.350951/microsoft-xbox-kinect-framtidens-spelande

** Facebook Connect gör att användaren inte behöva skapa separata konton för varje webbplats man besöker utan kan logga in överallt med samma inloggningsuppgifter som till Facebook-kontot.

Vilka kommer enligt din mening vara de viktigaste/mest inflytelserika trenderna och teknikerna under 2011?
Jag tror att vi får se gränsen mellan online och offline fortsätta att suddas ut, och fler tjänster där  folk checkar in, belönas och samlar.

Vilka sociala medier (metoder/tjänster) är ett måste för kulturarvsinstitutioner och organisationer under 2011?
Jag skulle vilja se kulturarvsinstitutioner ta med sig det man lärt sig inom sociala medier till sina egna webbplatser, bland annat för att göra webbplatserna mer engagerande och fokuserade på användarens behov av att tillhöra en gemenskap, en community.Museum Next, 26-27 maj 2011

Vad behöver kulturarvsinstitutioner för kompetens, och vad behöver man göra, för att lyckas 2011?
Institutionerna måste vara villiga att utvecklas
Vara öppna att skifta från didaktik till dialog
Ge sin publik verktyg att förbättra institutionerna
Bygga personaliserade upplevelser
Vara sociala, att involvera publiken i berättelser
Vara plattformar för kreativitet
Existera bortom institutionsbyggnadens väggar

Finns det någon person / evenemang / teknik / service / hemsida / blog / app som du särskilt vill rekommendera under 2011 till alla som är intresserade av digital kommunikation?
Jag rekommenderar förstås MuseumNext i Edinburgh 26-27 maj

Jim Richardson, Sumo
Webb: http://www.sumodesign.co.uk
Twitter: @sumojim